Gezonder eten? Doe je boodschappen online!

Gezonder eten? Doe je boodschappen online!

Online boodschappen doen is gezond

Online boodschappen doen, helpt bij een gezonder eetpatroon. Dat klinkt bijna te mooie om waar te zijn toch?

Dit onderzoek van de Universiteit Gent uit 2017, toont aan dat er weldegelijk een verschil is tussen online en offline boodschappen doen.

Wanneer een consument online boodschappen bestelt, koopt hij voor gemiddeld 5,7% aan ongezonde voeding. Doet diezelfde consument offline boodschappen, spendeert hij maar liefst 10,4% aan ongezonde voeding, blijkt uit onderzoek van de Marketingafdeling van de Faculteit Economie & Bedrijfskunde van UGent.

De onderzoekers van de Universiteit Gent hebben voor het grootschalige onderzoek destijds 166.000 consumenten benaderd en hieruit zijn een aantal belangrijke onderzoeksresultaten naar voren gekomen.

Minder verleiding bij online boodschappen

Volgens de onderzoekers is het voor consumenten moeilijker om in de supermarkt de verleidingen te weerstaan, dan wanneer er online boodschappen worden gedaan. De consumenten die “fysiek” naar de winkel gaan kopen meer ongezonde snacks dan consumenten die online hun boodschappen doen, aldus is uit het onderzoek gebleken. Het is makkelijker om weerstand te bieden tegen een plaatje op de telefoon of computer, dan tegen een grote hoeveelheid lekkernijen in de schappen van de supermarkt. Wanneer de consument daarnaast ook nog met een hongergevoel naar de winkel gaat wordt de beslissing om ook nog wat “extra’s” toe te voegen aan het winkelmandje, snel genomen. Dit leidt tot de zogenoemde “ongeplande aankopen”.

Sinds het onderzoek van de Universiteit Gent is gepubliceerd zijn er vele artikelen geschreven over de voordelen van het online boodschappen doen. De belangrijkste conclusies zetten we op een rij.

Voordelen online boodschappen doen

  1. Het doen van online boodschappen leidt tot een meer bewuste en gezondere keuze bij de aankoop van producten.
  2. Bij het doen van online boodschappen is de consument veelal de nog te komende (avond) maaltijden aan het voorbereiden. Hier wordt bewust over nagedacht.
  3. Met het doen van online boodschappen bespaart de consument reistijd en zoeken naar producten in de winkel. Dit neemt overigens niet weg dat ook het doen van online boodschappen een tijdrovende onderneming is!
  4. Online boodschappen doen verlaagt het risico op impulsaankopen.
  5. De consument is bij het doen van online boodschappen minder gevoelig voor verleidingen.
  6. Bij het doen van online boodschappen en het vullen van het “winkelmandje”, heeft de consument vaak een beter inzicht in het uitgavenpatroon.

Tip: Maak ook bij online boodschappen doen een lijstje van te voren of gebruik een optie voor herhaalaankopen voor de standaard boodschappen. Online apps zijn er op ingericht om je toch aanbiedingen voor te schotelen en krijg het vaak toch voor elkaar om je te verleiden tot wat extra aankopen. Zie ook het artikel: verleidingstechnieken bij online boodschappen waar je vanaf nu niet meer intrapt.

Nadelen online boodschappen doen

  1. In de huidige periode van een intelligente lockdown hebben we te maken met schaarste bij online winkels. Voor schoonmaakdoekjes en toiletpapier zal je af en toe toch de winkel in moeten.
  2. Ook kan het met vlagen niet mogelijk zijn om online boodschappen te doen. Komt er een persconferentie aan en is je voorraad wc-papier aan het krimpen, bestel dan vast vooruit.
  3. Fysiek boodschappen doen heeft (normaal gesproken) ook een sociaal aspect, plus je krijgt bij een volle kar aardig wat beweging. Merk je dat je dit mist? Compenseer dit dan met een extra rondje in de buurt en/of een praatje (op afstand) met een voorbijganger.
  4. Om online boodschappen te kunnen doen, moet je in een gebied wonen waar boodschappen bezorgd worden. Ook moet je online kunnen betalen. Dit is beide niet voor iedereen vanzelfsprekend.
  5. De wachtlijst. De vraag naar het bezorgen van boodschappen is dusdanig gestegen dat je niet altijd gelijk in aanmerking komt voor online boodschappen. Is dit geval is het een idee om bij vrienden of familie na te gaan of je gezamenlijk boodschappen kunt bestellen.

Conclusie: De online winkelwagen is gezonder

De conclusie is over het algemeen dat online boodschappen doen zorgt voor gezondere aankopen. De belangrijkste reden hiervoor is dat er meer afstand is tot de producten ten opzichte van een fysiek winkelbezoek. En een online winkelmandje is nog effectiever dan het totaalbedrag op de handscanner in de supermarkt om de prijspijn te voelen van de aankoop.

Meer tips ontvangen? Meld je aan om meldingen te ontvangen van nieuwe blogartikelen in deze categorie.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *